Történelem

Kiszínezzük a magyar múltat! – Puskás Öcsi és Ikarus busz

Újraszínezzük történelmünket

Egy elképesztő, új projektünk első napja ez a hideg februári hétfő. Néhány hete döntöttünk úgy, hogy belekezdünk egy nagy munkába.

Nevezhetjük küldetésnek is, hiszen sok nemzet büszkélkedhet már színezett, egykor fekete-fehérben készült képekkel. Ahogyan sok mindenben ebben is az Egyesült Államok és Oroszország viszi a prímet. Náluk ezrek foglalkoznak hobbi szinten a rendkívül munka és időigényes újraszínezéssel. Sajnos magyar vonatkozású igen kevés van. A vezető téma mindenhol a háború. A legtöbb ilyen képet az első, ám főként a második világháború témakörében találjuk, de mi is mutattunk már be színezett fotókat a Ritkán Látható Történelem blogon például az Amerikai polgárháború időszakából.

Úgy gondoltuk hogy mi magyarok is megérdemeljük hogy a sokszor látott vagy kevésbé ismert, de nem kevésbé érdekes – hazai történelmünkkel összefüggésben lévő – fotókat színesben is megnézhessük. Hiszen senki nem fog már színes képet készíteni a harmincas években lebontott Tabán girbegurba utcáiról, 1956-ról vagy a búzamezőben bukdácsoló Rákosiról. Szintén döbbenetes a változás egy fekete-fehér fotóhoz képest egy hetvenes évekbeli budapesti éjszakai razzia képeit színesben látni. A képek színezését minden esetben gondos kutatómunka előzi meg, hiszen semmi sem tud olyan kiábrándító lenni mintha egy ismert dolognak nem stimmel a színe. Így az ’56-os felkelők vattakabátja vagy a rendőrségi Nysa kisbusz is megkapta eredeti színét és ezen kívül minden, amihez csak hozzáfértünk a régmúltból (egyenruhák, környezet színei).

Mától tehát 20 napon át minden nap bemutatunk egy színezett képet nektek, igyekszünk változatos témákat és eseményeket válogatni.

És ez csak a kezdet! További nagyszabású projektünk van készülőben, de erről majd később. Ráadásul a fotószínezést nem tartjuk meg magunknak!

Ha van olyan saját fotód* amit szívesen megnéznél színesben (család, utazás vagy bármilyen emlék), ne habozz, küldd be hozzánk a [email protected] címre, vagy posztold a Facebook oldalunkra. Aztán a 20 napos kampány végén itt szavazhattok majd a legjobb kettőre, amiket aztán díjtalanul kiszínezünk a szerencséseknek! A szavazás kezdete március 17 szombat, vége március 25, vasárnap.

Ennyi bevezető után jöjjön a lényeg! A mai, első nap annyiban lesz rendhagyó, hogy két képpel kezdünk. Azért is, mert az első képet elspoilereztem, hiszen részletét már láthattok a Ritkán látható történelem blog és a Facebook csoportunk fejlécében. Ez a jól ismert „buszos néni„… A képet a blog tette ismertté amikor 4,5 éve logójává választotta. Azóta többször is kaptam levelet a kép forrását keresőktől. Ketten édesanyjukat vélték felismerni a kép főalakjában, megint más pedig nagynénjét. A kutatómunka során az autóbusz alapszínének meghatározása volt a legfontosabb kérdés. Köszönet az Ikarus-fórum tagjainak a segítségért!

[twenty20 img1=”12545134″ img2=”12545135″ offset=”0.5”]

1958. Balassagyarmat, Rákóczi fejedelem út, háttérben a Szentháromság templom. Ikarus 55 IBUSZ autóbusz (Forrás: FORTEPAN)

A második kép főszereplője Puskás Öcsi:

[twenty20 img1=”12545136″ img2=”12545137″ offset=”0.5″]

1965. A Real Madrid Rotterdamban játszott a Feyenoord ellen és Puskás gólja ellenére 2-1-re kikapott. A mérkőzés után elszabadult indulatokban Öcsi is kivette részét. A képen egy Feyenoord drukkert készül megrúgni (FORRÁS: Nemzeti Sport)

Nagyobb méretben itt megnézhetőek:

A mai két fotó színezését Mércse Máté végezte.

Tartsatok velünk tehát mától minden nap!

Ha nem akartok lemaradni, csatlakozzatok a Ritkán látható Történelem vagy a Hogyan történt? Facebook csoportjához

*A kép beküldés szabályai:

• kizárólag privát, családi fotókat várunk, készítője mellékes, lényeg hogy rendelkezhess vele
  • lehet portré vagy esemény, de akár csak egy helyszín is
  • férjen bele a 18 év alattiaknak is megtekinthető kategóriába 🙂
  • minősége lehetővé tegye a színezést (ne legyen túl kicsi vagy homályos)
  • digitális formában küldd be a [email protected] címre vagy a Facebook oldalunkra
  • egyezz bele a közlésébe (a szavazáshoz szükséges)

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük